Sunday, December 12, 2010

Calon PRU-12 lepasan Kolej Islam

Perlis
Us Adnan Fadzil (PAS) DUN Guar Sanji
Dr Haron Din (PAS) Parlimen Arau

Kedah
Ust Nasir Zakaria (PAS) Parlimen Padang Terap (Penulis)
Ust Idris Ahmad (PAS) Parlimen Jerlun
Ust Abd Ghani Ahmad (PAS) DUN Ayer Hitam
Dr Mohd Rawi Abd Hamid (UMNO) DUN Ayer Hangat, Langkawi
Dato'Hasbullah Lebai Isa (UMNO) DUN Jeneri
Dr Osman desa (UMNO) Parlimen Sik
Dr Mohd Hayati Othman (Pas) Parlimen Pendang

Penang
Mohd Yusmadi Mohd Yusoff (PKR) Parlimen Balik Pulau

Perak
Ust Muhammad Ismi Mat Taib (PAS) Dun Belanja
Ust Zulkarnain Hassan (PAS), Dun Slim

WP
Dr. Lo' Lo' Ghazali (PAS) Parlimen Titiwangsa

Johor
Firdaus Masód (PAS) Dun Buloh Kasap, Segamat
Ustaz Hasanuddin Yunus (PAS) Dun Rengit.

Pahang
Ust Yusof Embong (PAS) DUN Pancing
Ustazah Nuridah Saleh (PAS) DUN Tahan
Ismail Mohamad Said (UMNO) Parlimen KUALA KRAU
Shafik Fauzan Sharif (UMNO) DUN INDERAPURA

Terengganu
YB Rosol Wahid (UMNO) DUN AJIL
Mohd Ramli Noh (UMNO) DUN Tepuh Trg
Alias Abdullah (UMNO) DUN ALUR LIMBAT
Shamsul Iskandar (PKR) Parlimen Dungun
Senator Ustazah Nurdiana Shafie (UMNO) DUN Batu Buruk.
Mohd. Pauzi Muda (Pas) Parlimen SETIU
Datuk Hussin Awang (Pas) Parlimen Besut (lwn Datuk Dr. Abdullah MAt Zin)

Kelantan
YB Abdul Fatah Mahmood (PAS) DUN Bukit Panau Kelantan
YB Dato' Takiyuddin Hassan (PAS) DUN Bunut Payong
Dr.Fadzli Hj Hassan (PAS) Dun Temangan
Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah (PAS) Dun Pasir Tumbuh (Bekas Guru KISAS)
Dr Ashraf Wajdi (BN) Parlimen Tumpat

Belum Pasti
Baharuddin Salleh (PAS) Johor

Friday, December 10, 2010

Kuliah Ilmu Bersama Saifulislam


Semua Muslimin dan Muslimat samaada warga UM mahupun tidak, kalian dijemput hadir. Bagi warga kampus yang tiada kenderaan anda boleh menghubungi 019-5638104 @ 0136299302

Thursday, December 9, 2010

Gambar Santai


Bersama sahabat-sahabat UIA di AGM Ma'ruf Club baru-baru ini


Riduan sedang tekun menyalin pandangan daripada YB


WASIAT HABIB - HABIB MUHAMMAD BIN SAYYID ALAWI AL-MALIKI


Diantara wasiat beliau رضي الله عنه:

* aku mewasiatkan orang yang telah aku ijazahkan dan diriku supaya senantiasa bertaqwa kepada Allah, membetulkan niat menuntut ilmu dengan ikhlas dan jujur kerana menuntut keredhaan Allah semata-mata

* aku mewasiatkan juga supaya bersungguh-sungguh menuntut ilmu

* aku mewasiatkan supaya menjadi al-Quran sebagai witid ,bertafakkur tentang kandungan ayat-ayatnya sesempurna yang mungkin dan mendalami mutiara-mutiara maknanya untuk mengeluarkan daripada perbendaharaan dan permatanya sesuatu yang melapangkan dada mu, menambahkan lagi keyaqinan dan agammu, menghadirkan kebesaran pemiliknya (Allah)

* aku juga mewasiatkan supaya menjadikan bacaan kitab-kitab shufi sebagai wirid. Maka perkemaskan renangan kamu didalamnya.jadikan ia sebagai shahabat dan teman mesra pada waktu pagi dan petang dan pegangan kamu pada semua keadaan. Taklifkan diri kamu untuk beramal dengan isi kandungnya dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegahnya.

* aku juga mewasiatkan kepada kamu supaya berakhlaq baik terhadap semua manusia ….. jadilah kamu manusia yang paling lemah lembut dan bersopan santun, memaafkan orang yang menzalimi kamu, memberi kepada orang yang memutuskan hubungan dengan kamu dan membalas orang yang melakukan kejahatan terhadap kamu dengan kebaikan. Maafkan kesalahannya terhadap kamu sekalipin kesalahannya itu besar. Kasihilah orang-orang faqir dan lemah, duduklah bersama orang-orang miskin dan hadiri semua majlis mereka tanpa merasakan bahwa kamu mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada mereka, tetapi rasakanlah bahwa kamu merupakan orang yang paling hina dikalangan mereka.

* aku juga mewasiatkan kamu dengan sifat wara’ kerana ia merupakan asas agama ini dan pegangan orang-orang yang matlamatnya untuk mennuntut redha Allah

* aku juga mewasiatkan supaya bersangka baik terhadap Allah dan sekalian kamum Muslimin kerana sifat tersebut mengandungi segala keuntungan

* aku juga mewasiatkan supaya bersungguh-sungguh menyebarkan ilmu dan mengajar manusia …


Beliau رضي الله عنه mengakhiri wasiatnya dengan wasiat yang dikhabarkan oleh ayahanda beliau, al-Habib as-Sayyid ‘Alawi ibn Sayyid ‘Abbas al-Maliki daripada al-Habib ‘Alawi ibn Thohir al-Haddad, sebagaimana wasiat beliau kepada ayahandanya:

Hendaklah orang yang diijazahkan menjadikan sebuah kitab tertentu sebagai rujukan dan peringatan terutama apabila sibuk berdakwah kepada Allah. Perkara pertama yang perlu dilazimi oleh orang yang ingin berdakwah selepas memeahami hukum-hakam syariat ialah mengetahui segala janji baikNya bagi orang yang melakukan ketaatan dan janji burukNya bagi orang yang melakukan ma’siat yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadits.

Maka kepadanya hati-hati sentiasa berasa rindu dan didalamnya terdapat cahaya iman. Untuk mengetahui semua perkara tersebut, memadailah dengan membaca kitab an-Nasho`ih ad- Diniyah wal Washoya al-Imaniyah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Sekalipun ia ringkas tetapi telah mengumpulkan perkara-perkara yang tidak dapat itdak diperlukan oleh semua orang Islam.

Sekiranya hendak mengetahui thariqat yang khusus dan adab yang telah disyariatkan, hendaklah melazimkan membaca kitab ad-Dakwah at-Tammah wat Tazkirah al-‘Ammah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Jangan membaca tujuan untuk mengambil berkat sebagaimana mereka katakan, tetapi berazam membacanya untuk mendapatkan kefahaman dan memberi kefahaman kepada orang lain. Maka keberkatan yang sebenar ialah apabila disertakan dengan amal.

Berwaspadalah daripada menjadikan suatu kebiasaan hanya mengulang-ulang membaca permasalahan fiqih, siang dan malam, semasa tua dan muda tanpa membacak itab agama yang lain seperti ilmu tafsir, hadits dan tasawuf. Dengan membataskan bacaan hanya kepada kitab-kitab fiqih adalah suatu kelemahan, kejumudan dan menjauhkan diri daripada akhlaq yang baik serta mewariskan kekerasan hati. Demikianlah telah diperkatakan oleh syaikh-syaikh kami dan lain-lainnya.

Kemudin beliau berkata: Apabila zaman telah menjadi zaman bid’ah, fitnah, kesamaran, maka hendaklah penuntut-penuntut ilmu mempersiapkan dirinya untuk menjadi salah seorang daripada orang-orang yang mempertahankan agama Allah dan menegakkan hujjahNya di tas muka bumi. Seseorang itu tidak akan mampu menjadi seperti itu, jika tidak mengambil setiap ilmu dengan secukupnya. Sesiapa yang memohon pertolongan Allah, maka Allah akan membantunya …….

semoga dengan menginagti ulama besar ini kita berharap akan mendapat syafaat darinya..

wallahuaalam. .....

Monday, December 6, 2010

Keghairahan Rakyat Malaysia terhadap Budaya ‘A’ Mengundang Padah

Oleh:Mohd Faisal Bin Mustaffa,

Saudara Pengarang,

“Seperti halnya kedahagaan kepada air, kedahagaan ilmu juga menuntut usaha menghilangkan kedahagaan. Caranya adalah dengan ‘meminum ilmu.’ Kedahagaan kepada ilmu juga boleh ‘mengenyangkan’ minda, fikiran, intelektualisme dan kerohanian.” Begitu menurut ungkapan pakar pemikiran kreatif, Jaafar Abdul Rahim. Malah menurut beliau, kedahagaan ilmu melibatkan proses pencarian ilmu yang tiada penghujungnya. Semakin dicari, semakin banyak yang tidak diketahui-itulah ilmu.
Namun, melihat realiti rakyat Malaysia hari ini, kedahagaan ilmu seolah-olah tidak wujud melainkan segelintir kelompok kecil. Yang menjadi amalan dan budaya masyarakat sebenarnya boleh diumpamakan seolah menimba ilmu untuk dicurah ke pasir kemudiannya. Masyarakat lebih mengagungkan budaya ‘A’ dalam pelajaran sehingga budaya ini mendatangkan kesan negatif kepada ibu bapa dan pelajar itu sendiri. Buktinya, seorang pelajar lepasan UPSR tahun 2007, Subashini A/P G. Sivakumar, dijumpai tergantung di jeriji tingkap bilik tidur dengan sehelai kain selimut, gara-gara tidak mendapat 4 A dalam UPSR seperti yang diharapkannya. Ini menunjukkan bahawa dewasa ini, pelajar hanya mengejar ‘A’ dalam peperiksaan berbanding mengejar penguasaan terhadap ilmu itu sendiri. Hal demikian lazimnya bakal melahirkan pelajar yang lemah penguasaan terhadap ilmu sebaik sahaja selesai menduduki sesuatu peperiksaan, kerana pelajar sekadar belajar untuk mendapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan, bukan untuk diamalkan dalam kehidupan.
Menurut Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Mohamed, peningkatan kes bunuh diri perlu diberi perhatian serius dan memerlukan penyelesaian segera. Dalam pada itu, Mayo Foundation for Medical Education and Research yang berpangkalan di Amerika mendapati kes bunuh diri dalam kalangan remaja berusia antara 15 hingga 24 tahun tidak terlalu menonjol pada awal 1990-an, tetapi berlaku peningkatan selepas tahun 2000 dengan jumlah 132,000 kes direkodkan di seluruh dunia. Antara puncanya termasuklah tekanan perasaan, kemurungan, trauma, pengasingan dan kekecewaan. Tidak dinafikan bahawa tekanan perasaan dan kekecewaan yang dialami pelajar setelah mengalami kegagalan dalam peperiksaan turut terangkum dalam punca-punca tersebut. Kajian turut mengaitkan perubahan sosiobudaya, ekonomi mahupun penarafan tinggi oleh institusi pendidikan menjadi punca remaja semakin tertekan dan gagal menyesuaikan diri.
Selain itu, tekanan yang dialami pelajar lantaran terpaksa memenuhi pengharapan ibu bapa yang tinggi turut menjerumuskan pelajar ke kancah bunuh diri. Hal ini demikian, ibu bapa menganggap jika gagal akademik, masa depan anak-anak mereka akan gelap dan sukar mendapat peluang pekerjaan kelak. Ini ternyata memberi tekanan kepada anak-anak untuk berusaha mencapai keputusan cemerlang. Sekiranya tidak lulus, seluruh keluarga akan menanggung malu dan dipandang rendah oleh masyarakat.
Ternyata, pembelajaran berorientasikan peperiksaan, iaitu sekadar mahu mengejar ‘A’ dalam peperiksaan mengundang gejala negatif dalam masyarakat. Justeru, sebagai ahli komuniti dalam masyarakat, perkara ini perlu segera diatasi dengan memikirkan langkah penyelesaiannya. Antaranya ialah melalui peranan ibu bapa. Dalam hal ini, ibu bapa perlu bersikap terbuka, memahami keupayaan anak, jangan terlalu mendesak atau meletakkan sasaran yang tinggi. Mereka perlu mengubah mentaliti sebelum ini yang menganggap kegagalan bermakna tidak berguna. Institusi persekolahan pula seharusnya memberi sokongan, mendengar permasalahan pelajar, memberi dorongan dan kata nasihat sekiranya pelajar gagal. Secara tidak langsung, pelajar akan rasa dihargai dan masih berpeluang untuk meraih kejayaan. Namun yang paling penting ialah didikan agama yang secukupnya perlu diterapkan oleh ibu bapa kepada anak-anak, supaya anak-anak tahu konsep dosa dan pahala, sekaligus menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang ditegah agama.
Kesimpulannya, sekiranya kita mahu melahirkan individu bersahsiah seimbang, bukanlah tertumpu kepada kecemerlangan akademik semata-mata, tetapi juga perlu cemerlang daripada segi sosial dan emosi. Keghairahan masyarakat terhadap budaya ‘A’ seharusnya mencakupi integrated knowledge, iaitu kesepaduan ilmu yang menyeluruh, merangkumi keseluruhan sistem hidup. Dengan demikian, kes bunuh diri dalam kalangan pelajar mungkin dapat dikurangkan kerana para pelajar menyedari peranan mereka masih belum berakhir sekalipun gagal dalam akademik.

Sejahtera Bersama PMIUM siri 2



Oleh Mohd Faisal Bin Mustaffa
Setiausaha Agung PMIUM

Sejahtera Bersama PMIUM” begitulah tema Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya pada sesi kali ini. Sebagai sebuah persatuan yang sudah menjangkau usia 52 tahun, PMIUM terus bergerak sematang dengan usianya. Pada sesi kali ini, PMIUM dipimpin oleh Saudara Mohd Haafizuddin Bin Abirerah dan dibantu oleh Saudari Nur Fariza Binti Zahrin selaku Naib Yang Di Pertua.

SOROTAN SEJARAH



PMIUM ditubuhkan pada tahun 1956 oleh Prof Dr. Syed Muhammad Naquib Bin Al-Attas. Ketika itu beliau merupakan mahasiswa di Universiti Malaya berpengkalan di Singapura. Selepas Universiti Malaya memindahkan operasinya di Kuala Lumpur, persatuan ini turut sama berpindah dan menggerakkan agenda dakwah di kampus Kuala Lumupur.

Situasai UM pada ketika itu sangat liberal dan jauh daripada suluhan agama dan dogma budaya ketimuran. Paradigma rata-rata mahasiswa Islam khususnya mahasiswa Melayu sendiri lebih dipengaruhi oleh ideologi sosialisme dan nasionalisme ekstreme. Bertitiok tolak pada hakikat ini, Syed Muhammad Nuqaib al-Attas telah melakukan suatu ijtihad dengan menubuhkan PMIUM demi menggerakkan idea ‘faham Islam’ dalam lapangan umat kampus dan nasional.

Biarpun PMIUM pada peringkat awal kurang didekati oleh mahasiswa Melayu, namun sedekad usia penubuhannya mula memperlihatkan suatu pola gerakan dinamik dan menjadi sebuah badan dakwah yang sangat aktif dalam mendepani arus massa.

DAKWAH DI KAMPUS DAN MASYARAKAT

Tidak dapat dinafikan PMIUM merupakan gerakan dakwah yang paling aktif di bumi intelektual Universiti Malaya. Sasaran dakwah PMIUM bukan sahaja meliputi warga kampus, tetapi juga masyarakat di sekitar Kuala Lumpur dan Negeri Selangor.

Antaranya, PMIUM mengadakan Program Ziarah Mesra (PZM) 2 minggu sekali kepada pesakit-pesakit di Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk menjenguk dan menghulurkan bantuan kepada para pesakit tanpa mengira bangsa dan agama. Program yang diadakan secara berkala ini seringkali membuat para pesakit berasa terharu dan mengucapkan terima kasih diatas keprihatinan PMIUM terhadap masyarakat setempat.

Selain itu, terdapat juga dikalangan ahli pimpinan PMIUM yang menyampaikan kuliah-kuliah di masjid-masjid dan surau-surau sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. PMIUM juga bekerjasama dengan kakitangan Universiti Malaya untuk mengadakan kelas pengajian al-Quran kepada isteri-isteri dan anak-anak kakitangan UM yang menetap di kawasan perumahan kakitangan sokongan Universiti Malaya.

Selain itu, penubuhan Kelab Fasilitator yang dinamakan sebagai Empayar, menjadikan PMIUM terus bergerak cergas untuk memberikan khidmat ke sekolah-sekolah atau institusi pengajian lain yang berminat.

Bagi membolehkan PMIUM terus mendapat tempat dihati warga kampus, PMIUM berusaha merencana aktiviti dakwah yang lebih fleksibel dan kotemporari. Selain daripada menjalankan aktiviti ceramah di Balai-balai Islam kolej kediaman, terdapat pelbagai aktiviti yang dirancang bagi membolehkan pembawaan PMIUM diterima oleh segenap lapisan masyarakat kampus. Sebagai contoh, Program Temasya Sukan PMIUM, menghimpunkan sebahagian besar warga kampus berbilang kaum melalui pertandingan sukan yang dijalankan seperti futsal, bola jaring, badminton dan sebagainya.

BUDAYA PMIUM

Di dalam memastikan gerak kerja dalam kalangan ahli PMIUM tersusun rapi, terdapat 2 budaya yang diperkenalkan iaitu Budaya Pengamalan dan Budaya Kerja PMIUM.
Terdapat 5 budaya Pengamalan yang menjadi panduan setiap ahli PMIUM.
1. Kita adalah Daie
2. Ukhuwah Keutamaan kami
3. Budaya ilmu amalan kami
4. Akhlak keutamaan kami
5. Sunnah ikutan kami

Manakala budaya kerja PMIUM pula:

1. Syura (Collective)
2. Al-Itqan (Par Excellent)
3. Al-Takaful (Colaborative)
4. Akauntabiliti (Accountability)


NON MUSLIM
Terdapat sebilangan ahli berdaftar PMIUM yang terdiri daripada mahasiswa berbangsa Cina. Kebersamaan dan kemesraan ahli-ahli PMIUM melayani kaum beragama lain, menjadikan mahasiswa daripada agama lain tidak takut untuk mendekati PMIUM.

Selain itu, PMIUM tidak mengenepikan semangat perpaduan dengan persatuan-persatuan agama lain, sebagai contoh pada sesi lepas PMIUM menjemput kumpulan tarian singa Universiti Malaya untuk mengadakan persembahan di dalam program mega PMIUM. Melalui hubungan dua hala ini, berjaya menonjolkan sikap toleransi dan saling hormat menghormati dalam beragama ahli-ahli PMIUM kepada warga kampus.

AKADEMI MUSLIM

Di dalam memastikan lahirnya mahasiswa yang mempunyai kefahaman dan nilai-nilai Islam dalam diri mereka, PMIUM pada kali ini cuba untuk memperkenalkan program Akademi Muslim kepada seluruh warga kampus Uni Perdana.

Program ini mensasarkan seluruh mahasiswa yang beragama Islam bagi menerapkan aspek Islam didalam kehidupan mereka seharian. Melalui program ini, para peserta akan dilatih dan dibimbing selama dua semester oleh mentor yang dilantik untuk memastikan mereka dapat menguasai asas-asas penting sebagai seorang Muslim.

Menurut pelan yang dicadangkan, program ini terbuka kepada seluruh warga kampus yang mahu mempelajari dan memperkasakan diri mereka dengan ilmu asas dalam Islam. Para peserta akan dilatih oleh mentor masing-masing sehinggalah mereka berupaya menguasai dan mempraktikkan keseluruhan asas-asas penting Islam di dalam diri mereka.

Antaranya, teknik bacaan al-Quran dengan betul, teknik solat dengan betul dan sebagainya. Di akhir program ini, para peserta akan dinilai oleh mentor masing-masing dan akan dibuat pemilihan secara terbuka melalui pertandingan seperti program realiti TV yang ada pada hari ini.

TOKOH-TOKOH PMIUM

Pada hari ini kita dapat menyaksikan, ramai dalam kalangan pemimpin di negara kita yang lahir daripada rahim PMIUM. Melalui hasil tarbiah yang diperolehi semasa bergiat aktif di dalam PMIUM, tokoh-tokoh ini berjaya menjadi suri tauladan di mana sahaja mereka berada.

Di dalam bidang akademik, lahirnya tokoh-tokoh seperti Dato’ Dr Siddiq Fadhil (Presiden di Kolej Darul Hikmah), Profesor Dr Zulkifli Yusof (Pensyarah UM), Dr Ishak Suliaman (Pensyarah UM), Jamaluddin Ramli (Pensyarah UTM) dan sebagainya.

Di dalam bidang keewangan Islam, lahirnya tokoh-tokoh seperti Zaharuddin Abd Rahman (Pakar Keewangan Islam), Mohd Nazeri Chik (Panel Syariah BiMB), Mohd Ramadhan Fitri Bin Illiyas (Panel Syariah RHB Islamik Banking).

Di dalam bidang perundangan, antara nama-nama besar yang lahir daripada rahim PMIUM adalah Dato’ Zaidi Zain, yang merupakan pemilik firma Tetuan Zaidi Zain and Associates. Antara lain, Mohd Faiz Bin Adnan yang merupakan pemilik kepada Firma tetuan Faiz Adnan and Associates. Beliau merupakan salah seorang ahli exco Persatuan Peguam-peguam Syarie Malaysia.

Selain itu, PMIUM juga melahirkan tokoh-tokoh di dalam bidang politik. Antaranya Dato Ahmad Shabery Chik (Menteri Penerangan), Dato’ Dr Ahmad Puad Zarkashi (UMNO-Johor), Che Johan Che Pa (Umno-Kelantan), Dato’ Seri Dr Khir Toyo (Bekas Menteri Besar Selangor), Roslan Kassim (UMNO-Jempol), Muhammad Hussien (Ahli Parlimen Pasir Puteh-PAS), Nasir Zakaria (Ahli Parlimen Padang Terap-PAS), Husam Musa (Adun PAS- Kelantan), Takiyyuddin Hasan (Adun PAS- Kelantan), dan lain-lain.

Di dalam bidang NGO, lahirnya tokoh anak muda seperti Mohd Nazree Bin Yunus yang merupakan pengerusi GERAK bagi menggantikan saudara Mohd Ezam Bin Noor.

Bagi wanita pula, antaranya Dato’ Zakiah Binti Kassim (Penasihat Undang-udang Kerajaan Negeri Kedah) dan Ustazah Nuridah Binti Saleh (Ketua Dewan Muslimat).

PEMBANGUNAN WANITA DAN MAHASISWI

Biro Hal Ehwal Wanita dan Mahasiswi (HEWI) merupakan salah satu daripada entiti PMIUM. Melalui slogan 3 B (Bijak, Berani dan Berdikari), HEWI berusaha merancang untuk menjayakan agenda pembangunan Mahasiswi kepada seluruh siswi PMIUM dan warga kampus.

HEWI pada sesi kali ini dipimpin oleh Saudari Nur Fariza Binti Zahrin, selaku Naib Yang di Pertua PMIUM merangkap pengerusi HEWI. Antara program-program yang dirancang adalah Forum Pembangunan Wanita, Hari keselamatan wanita dan sebagainya.

Apa yang menarik, program-program pembangunan mahasiswi yang bakal dilaksanakan oleh HEWI mendapat sokongan penuh daripada Bonda Naib Canselor Dato’ Rafiah Salim.

BLOGGERS PMIUM

Di dalam memastikan dakwah PMIUM selari dengan kehendak semasa, PMIUM mewujudkan rangkaian bloggers PMIUM. Menjadikan blog saifulislam.com dan zaharuddin.net sebagai pedoman, setiap pimpinan dan ahli PMIUM digalakkan untuk mempunyai blog sendiri dan menulis artikel-artikel untuk disebarkan melalui akhbar, majalah dan media elektronik.

Melalui medan ini, ahli PMIUM akan dilihat lebih responsif dan boleh menyampaikan buah fikiran mereka secara langsung kepada masyarakat. Secara tidak langsung, mereka akan menjadi dutu-duta PMIUM kepada masyarakat kerana setiap kali artikel tersebut diterbitkan, akan tertera nama PMIUM. Di setiap blog ahli PMIUM pula, mereka diwajibkan meletakkan logo PMIUM, sebagai sokongan dan usaha untuk mempromosikan PMIUM diperingakat nasional ataupun antarabangsa.

Ikuti siri akan datang…

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

Saturday, December 4, 2010

Ayat-ayat tok Guru yang di manipulasi


Ayat-ayat ini merupakan ayat-ayat yang sering digunakan oleh Umno untuk memburukkan imej Tok Guru. Namun begitu, penghuraian kepada ayat-ayat ini menjadikan masyarakat semakin keliru.Semuanya adalah kerana skrip ucapan ini diubah. Keratan ucapan ini pun saya perolehi daripada akhbar utusan Melayu.

TOK GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

* Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong kenapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong Pas, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun saya terima.

– 24 Januari 1999

* Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya.

– 28 April 1999

* Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir.

– 3 Julai 1999

* Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah.

– 4 Mac 2001

* Pas Kelantan bukan berdepan dengan sebuah parti politik di negeri itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12 sebaliknya orang utan yang tidak tahu undang-undang.

– 17 Februari 2008

TOK GURU ABDUL HADI AWANG

* Orang UMNO dianggap kafir berpandukan tiga faktor:

*Ahli-ahli UMNO telah menyokong perlembagaan negara yang bukan merupakan perlembagaan Islam.

* Pemerintah yang terdiri daripada orang- orang UMNO telah meletakkan perlembagaan negara lebih tinggi dari al-Quran.

* Kezaliman yang telah ditunjukkan oleh pemerintah terhadap orang-orang Islam khususnya Pas, jelas menunjukkan mereka tidak Islam.

– 17 Jun 1986

* Jadi apa salahnya buat demonstrasi? Biarlah mereka buat, bukannya mereka bakar kereta. Kalau bakar, ambillah tindakan.

– 18 Februari 2008

* Urusan memilih pemimpin adalah lebih besar daripada meminang. Oleh itu tidak salah mendedahkan keburukan- keburukan yang pernah mereka lakukan.

– 27 Februari 2008

* Saudara-saudara sekalian, percayalah kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana namanya BN. Kita menentang dia kerana mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah.

Oleh kerana itu, kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.

– 7 April 1981

Prof Dr Burhanuddin Al-Helmy tokoh mendahului zaman


Apabila menghadiri seminar berkenaan Prof Dr Burhanuddin Al-Helmy ini barulah saya mengenali siapa dirinya yang sebenar. Sebagai "pelajar-pelajar Sekolah Pemikiran Muda", kami diminta menghadiri program tersebut bagi menggantikan jadual "kelas" kami disebelah paginya.

sambungan..kerana terpaksa menutup komputer untuk ke Kedah

Friday, December 3, 2010

Provokasi kanak-kanak Rebena & Air Mata


Rasanya sudah 2 hari kerajaan Negeri Kedah dibentuk. Selama dua hari ini sudah 2 isu yang dimainkan untuk menjatuhkan imej kerajaan Negeri. Ada pihak yang tidak dapat menerima kekalahan ini menyerang bertubi-tubi untuk meraih simpati rakyat kekalahan dibeberapa buah negeri.


Mulanya mereka menipu melalui media bahwa Kerajaan Negeri Kedah yang baru dibentuk telah mengarahkan supaya Tadika Kemas di tutup. Entah dari mana khabar angin sebegini diperolehi. Bagi saya sepatutnya berita khabar-khabar angin sebegini perlu diteliti dan dikaji dari mana sumbernya. Mungkin ianya sekadar provokasi sesetengah pihak yang tidak berpuas hati. Sedangkah tiada arahan yang dikeluarkan sedemikian rupa.


Itulah, sepatutnya wartawan yang hendak dihantar ke Negeri "Islam" ini sewajarnya diberi pendedahan khusus berkenaan firman Allah SWT yang berpesan kepada orang-orang mukmin agar menyelidik dahulu berita yang diperolehi daripada orang-orang yang fasik. Lafaz "Fatabayyanu" jelas memberi peringatan kepada kita supaya meneliti, mengkaji dan sedaya upaya mendapatkan maklumat yang tepat sebelum disebarkan.


Namun yang berlaku adalah sebaliknya.Inilah yang saya jangkakan selepas negeri Jelapang Padi mendapat kerajaan baru. Tidak mustahil rakyat Kedah yang di wara-warakan kaya sebelum ini akan jatuh miskin kerana dinaungi kerajaan yang mengamalkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mungkin Selangor, sebuah negeri yang maju turut sama akan menjadi negeri yang miskin, diikuti Perak dan Pulau Pinang. Tersenyum saya sendirian kerana sebelum ini hanya Negeri Kelantan sahaja yang "miskin". Negeri Terangganu yang menduduki tangga negeri termiskin di semenanjung Malaysia pun diaggap kaya oleh media.Ajaib betul..Saya tersenyum sendiri.


Kes yang kedua adalah kenaikkan Harga Tambang Feri ke Pulau Langkawi.Daripada RM15 menjadi RM20.Alasannya kerana pengusaha tidak mampu menanggung kos minyak dan penyelenggaraan Feri yang kian naik. Saya sendiri merasakan, ini merupakan rancangan sesetengah pihak yang mahu memburukkan imej Kerajaan dimata penduduk Pulau Langkawi yang dimenangi oleh pembangkang.Nasihat saya, janganlah menunding jari kepada Kerajaan Baru yang dibentuk.Ini kerana apa yang ditanggung oleh pengusaha adalah warisan daripada Kerajaan yang memerintah dahulu. Sudahlah meninggalkan hutang sebanyak 1.8 billion kepada kerajaan sekarang. Betapa beratnya beban amanah yang perlu dipikul oleh kerajaan negeri yang baru dibentuk ini.


Sekiranya harga minyak dikatakan punca, salah siapa? Tidak lain dan tidak bukan adalah salah Kerajaan Pusat yang menaikkan harga minyak tersebut.Kenapa pula Kerajaan Negeri yang disalahkan.Bagi saya, provokasi yang dilakukan ini tidak lain adalah mainan kanak-kanak rebena. Biarlah provokasi ini dimainkan. Saya yakin dan percaya, senjata yang dihunus ini kelak akan memakan tuannya kembali.Lihatlah PRU 12 menjadi buktinya.


Setakat ini dulu coretan saya.Insya Allah kita akan ketemu lagi.Sekiranya hari ini mereka menindas kita. Kita yakin dan percaya kelak Allah akan bersama dengan kita. Sekiranya hari ini Tuan Guru Nik Abdul Azizi Menangis. Saya juga mengharapkan Ustaz Azizan juga akan menangis bermunajat bersama dengan rakyat yang ditindas .Sesungguhnya Air Mata para ulama bermunajat sangat berharga. Semoga Islam terus subur di Negeri Hijau Kuning


"Ya Allah, Kau jadikan kami pengikut yang baik kepada pemimpin kami yang soleh"



Selamat Hari Guru!


Buat guru di seluruh dunia...
Jasamu sentiasa dikenang.
Tiada ternilai dek harta.
Walau pun selautan dunia.
Hanya Allah yang dapat membalas segala
Di dunia
Jua di akhirat sana...

Thursday, December 2, 2010

Padah ghairah budaya ‘A’

Seperti halnya kedahagaan kepada air, kedahagaan ilmu juga menuntut usaha menghilangkan kedahagaan. Caranya adalah dengan ‘meminum ilmu’. Kedahagaan kepada ilmu juga boleh ‘mengenyangkan’ minda, fikiran, intelektualisme dan kerohanian.

Begitu menurut ungkapan pemikiran kreatif, Jaafar Abdul Rahim.

Malah menurut beliau, kedahagaan ilmu melibatkan proses pencarian ilmu yang tiada penghujungnya. Semakin dicari, semakin banyak yang tidak diketahui-itulah ilmu.

Namun, melihat realiti rakyat Malaysia hari ini, kedahagaan ilmu seolah-olah tidak wujud melainkan segelintir kelompok kecil. Yang menjadi amalan dan budaya masyarakat sebenarnya boleh diumpamakan seolah menimba ilmu untuk dicurah ke pasir kemudiannya.

Masyarakat lebih mengagungkan budaya ‘A’ dalam pelajaran sehingga budaya ini mendatangkan kesan negatif kepada ibu bapa dan pelajar itu sendiri.

Buktinya, seorang pelajar lepasan UPSR tahun 2007, Subashini a/p G. Sivakumar, dijumpai tergantung di jeriji tingkap bilik tidur dengan sehelai kain selimut, gara-gara tidak mendapat 4A dalam UPSR seperti yang diharapkannya.

Ini menunjukkan bahawa dewasa ini, pelajar hanya mengejar ‘A’ dalam peperiksaan berbanding mengejar penguasaan terhadap ilmu itu sendiri. Hal demikian lazimnya bakal melahirkan pelajar yang lemah penguasaan terhadap ilmu sebaik sahaja selesai menduduki sesuatu peperiksaan, kerana pelajar sekadar belajar untuk mendapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan, bukan untuk diamalkan dalam kehidupan.

Menurut Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Mohamed, peningkatan kes bunuh diri perlu diberi perhatian serius dan memerlukan penyelesaian segera.


Punca

Dalam pada itu, Mayo Foundation for Medical Education and Research yang berpangkalan di Amerika mendapati kes bunuh diri dalam kalangan remaja berusia antara 15 hingga 24 tahun tidak terlalu menonjol pada awal 1990-an tetapi berlaku peningkatan selepas tahun 2000 dengan jumlah 132,000 kes direkodkan di seluruh dunia.

Antara puncanya ialah tekanan perasaan, kemurungan, trauma, pengasingan dan kekecewaan. Tidak dinafikan bahawa tekanan perasaan dan kekecewaan yang dialami pelajar setelah mengalami kegagalan dalam peperiksaan turut terangkum dalam punca-punca tersebut. Kajian turut mengaitkan perubahan sosiobudaya, ekonomi mahupun penarafan tinggi oleh institusi pendidikan menjadi punca remaja semakin tertekan dan gagal menyesuaikan diri.

Selain itu, tekanan yang dialami pelajar lantaran terpaksa memenuhi pengharapan ibu bapa yang tinggi turut menjerumuskan pelajar ke kancah bunuh diri. Hal ini demikian, ibu bapa menganggap jika gagal akademik, masa depan anak-anak mereka akan gelap dan sukar mendapat peluang pekerjaan kelak.

Ini ternyata memberi tekanan kepada anak-anak untuk berusaha mencapai keputusan cemerlang. Sekiranya tidak lulus, seluruh keluarga akan menanggung malu dan dipandang rendah oleh masyarakat.

Ternyata, pembelajaran berorientasikan peperiksaan, iaitu sekadar mahu mengejar ‘A’ dalam peperiksaan mengundang gejala negatif dalam masyarakat.

Justeru, sebagai ahli komuniti dalam masyarakat, perkara ini perlu segera diatasi dengan memikirkan langkah penyelesaiannya. Antaranya ialah melalui peranan ibu bapa. Dalam hal ini, ibu bapa perlu bersikap terbuka, memahami keupayaan anak, jangan terlalu mendesak atau meletakkan sasaran yang tinggi.

Mereka perlu mengubah mentaliti sebelum ini yang menganggap kegagalan bermakna tidak berguna.

Institusi persekolahan pula seharusnya memberi sokongan, mendengar permasalahan pelajar, memberi dorongan dan kata nasihat sekiranya pelajar gagal. Secara tidak langsung, pelajar akan rasa dihargai dan masih berpeluang untuk meraih kejayaan.

Namun yang paling penting ialah didikan agama yang secukupnya perlu diterapkan oleh ibu bapa kepada anak-anak, supaya anak-anak tahu konsep dosa dan pahala, sekali gus menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang ditegah agama.

Kesimpulannya, sekiranya kita mahu melahirkan individu bersahsiah seimbang, bukanlah tertumpu kepada kecemerlangan akademik semata-mata, tetapi juga perlu cemerlang dari segi sosial dan emosi. Keghairahan masyarakat terhadap budaya ‘A’ seharusnya mencakupi integrated knowledge, iaitu kesepaduan ilmu yang menyeluruh, merangkumi keseluruhan sistem hidup.

Dengan demikian, kes bunuh diri dalam kalangan pelajar mungkin dapat dikurangkan kerana para pelajar menyedari peranan mereka masih belum berakhir sekalipun gagal dalam akademik.

– MOHD. FAISAL MUSTAFFA,

Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya,

Kuala Lumpur.

Tersiar dalam utusan Malaysia 18 jANUARI 2007