Friday, March 11, 2011

Perjalanan Ke Pulau Pinang


Wa..bersama albino..


Di penjara AUKU


Bersama Pak Cik "British"


EH..Lupa, kami ke Penang untuk raikan kenduri YDP PMIUM


Banner hadiah daripada kami warga Rumah Omar

Sapetang Membedah "Outliers"



Alhamdulillah, petang semalam sempat bersama dengan Hilman dan Pok Jak untuk membedah buku Outliers karangan Malcom Gladwell. Di penghujung sesi membedah tersebut, datang pula Shahir untuk bersama mendengar sesi perbincangan yang kali pertama diadakan ini.

Walaupun tidak ramai warga Baitul Taubah menyahut ajakan untuk membedah buku ini, tetapi perbincangan ini tetap berjalan dengan lancar. Hilman sebagai pembedah buku ini datang dengan slide powerpoint dan LCD yang lengkap bagi menjadikan pembentangan ini lebih efektif. Terima kasih Hilman diatas kesungguhan memberikan ilmu kepada kami. Terima kasih Hilman.



Penulis buku ini juga merupakan penulis kepada 2 buah buku best seller yang lain iaitu "Tipping Point" dan "Blink". Insya Allah akan di bincangkan di dalam program bedah buku akan datang.

Di dalam perbincangan ini, terdapat beberapa idea yang diketengahkan oleh penulis yang agak menarik minat kami. Antaranya berkenaan Chris Langan yang mempunyai IQ sekitar 195, namun beliau tidak berjaya di dalam hidupnya. Berbanding Newton sebanyak 150 dan purata manusia secara kebiasaannya hanya mempunyai IQ sebanyak 100.

Insya Allah, sekiranya diberi kesempatan selepas ini saya akan cuba menghuraikan isi kandungan buku ini berbekalkan paradigma Tauhid. Hal demikian kerana, terdapat satu bahagian di mana penulis menceritakan bahawa betapa beruntungnya menjadi Yahudi di dalam kisah Joe Flom, seorang peguam yang sanggup menguruskan "hostile take overs" walaupun bertentangan dengan norma kehidupan masyarakat pada ketika itu.

Tetapi saya lebih berkeyakinan bahawa, menjadi seorang Islam itu sangat beruntung. Berdasarkan hadis baginda Rasulullah SAW yang mafhumnya:

"Sesungguhnya Islam itu datang dalam keadaan yang asing. Dan ianya akan kembali asing. Maka beruntunglah orang-orang yang berada dalam keadaan asing tersebut".

Minta maaf kerana terlalu sedikit saya kongsikan. Insya Allah, di lain kelapangan saya akan huraikan dengan lebih terperinci isi pokok perbincangan kami berkenaan buku ini berserta cerita-cerita yang menarik.



Thursday, March 10, 2011

Sejarah PMIUM

SEJAHTERA BERSAMA PMIUM: Mudah-mudahan dengan perkahwinan masyarakat akan menjadi sejahtera.

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya atau akronimnya PMIUM telah ditubuhkan pada pertengahan tahun 1950-an (1956). Penubuhan PMIUM adalah hasil inisiatif Syed Muhammad Nuqaib al-Attas, seorang mahasiswa Islam di Universiti Malaya, Singapura (kini dikenali sebagai National University of Singapore). Pada tahun 1059/1960, Universiti Malaya berpindah lokasi ke Kuala Lumpur. Maka, PMIUM juga turut memindahkan operasi persatuan dan gerakan dakwahnya ke kampus baru tersebut.

Kondisi uni perdana pada ketika itu sangat liberal dan jauh daripada suluhan agama dan dogma budaya ketimuran. Paradigma rata-rata mahasiswa Islam khususnya mahasiswa Melayu sendiri lebih dipengaruhi oleh ideologi sosialisme dan nasionalisme ekstreme. Bertitiok tolak pada hakikat ini, Syed Muhammad Nuqaib al-Attas telah melakukan suatu ijtihad dengan menubuhkan PMIUM demi menggerakkan idea ‘faham Islam’ dalam lapangan umat kampus dan nasional.

Biarpun PMIUM pada peringkat awal kurang didekati oleh mahasiswa Melayu, namun sedekad usia penubuhannya mula memperlihatkan suatu pola gerakan dinamik dan menjadi sebuah badan dakwah yang sangat aktif dalam mendepani arus massa. Usrah [kini dikenali sebagai Islamic Interactive Groups - iGG) dan ceramah agama rancak diadakan di Surau-Surau Kolej Kediaman UM dan menjadi medium utama dalam membangunkan gerakan dakwah di kampus. Qiammullail, Kuliah Umum, Tamrin (workshop), rehlah (berkelah) dan muqaiyam (khemah ibadat) menjadi sebahagian program tradisi ‘tarbiyyah’ PMIUM.

Gerakan dakwah PMIUM tidak statik malah terus mara meniti arus massa kampus. Fenomena maksiat dan lucah dalam Minggu Orientasi telah mendorong PMIUM melakukan demontrasi aman pada tahun 1971. Natijahnya, PMIUM diberi ruang menyertai Jawatankuasa Orientasi (JKO) demi menerapkan ‘faham Islam’ kepada para mahasiswa baru (freshes).

Pada tahun 1986, PMIUM turut membantah majlis ball night, Malam Kebudayaan dan Malam Bakat Kampus anjuran HEP. Program-program ini bukan sahaja mempunyai unsur maksiat dan perjudian, malah tidak menepati objektif asal Haluan Siswa. Natijahnya, PMIUM dinafikan hak untuk menyertai JKO sesi selepasnya.

Pelbagai tribulasi yang menimpa PMIUM sedikit pun tidak melumpuhkan semangat PMIUM dalam meniti liku dakwah dan perjuangan di kampus. Malah, PMIUM tampil dengan wajah dinamik melalui Majlis Taaruf (kali pertama 1979/80), Minggu Muhibbah, Minggu Suai Mesra, Minggu Silaturrahim, Minggu Taaruf, dan sebagainya demi memastikan agenda dakwah sampai kepada setiap mahasiswa Islam khususnya kumpulan freshes.

Demi memastikan agenda Islah (perubahan) dapat direalisasikan, PMIUM turut menganjurkan demontrasi aman membantah ‘Konvensyen Ball’ (1974), Konsert Anita Serawak (1982), Konsert Sudirman (1985), Konsert Headwind (1987), Konsert Ramli Sarip (1988), Konsert Sheila Majid (1989), Konsert Sheila Majid & H. Amin (2002) dan sebagainya.

Program Pesta Kolej di Kolej Kediaman UM dan Pestaria Kebajikan (kini dikenali FESKUM) yang diwarnai unsur maksiat dan perjudian turut mendapat perhatian PMIUM. Atas kesedaran Islam, PMIUM telah menghantar memorandum bantahan kepada konsortium pengetua Kolej Kediaman UM dan HEP sendiri, namun dipandang enteng oleh HEP. Malah PMIUM sendiri buat julung kalinya menganjurkan Konsert Kemanusiaan dan Konsert Campusiana adalah antara modal konsert yang bercorak islamik.

Beberapa siri demontrasi anjuran PMIUM memperlihatkan berlaku pertembungan arus kepemimpinan PMIUM dengan PMUM. Fenomena ini memaksa PMIUM terjun secara langsung dalam politik kampus melalui penyertaan dalam pilihanraya kampus akhir 1970-an. PMIUM (Islamic Groups) berjaya mendominasi (2/3) PMUM pada tahun 1981. Sejak itu, PMIUM mengalami pelbagai pengalaman politik kampus. PMIUM juga pernah boikot PRK pada tahun 1983 dan 2004. Tahun 2005 menyaksikan dummy system PRK oleh PMIUM melalui tajaan calon kerusi umum lebih 30 orang mahasiswa.

PMIUM juga pernah memimpin suatu pakatan politik (tahalluf siyasi) sehingga tertutuhnya Majlis Tertinggi Nasional (MTN) hasil gabungan PMIUM. PKPIM, PAKUM (kini PEMADAH), PERMATA, PMKUM dan sebagainya demi menangani Majlis Tindakan Sementara (MTS) yang telah berjaya merampas kuasa pentadbiran UM. PMIUM juga pernah menyertai BMB, malah pernah menubuhkan NADI (1990) dan GMUM (1999).

Pembinaan gererasi yang Islamik dan karismatik sangat penting bagi PMIUM. Sebagai contoh, inisiatif PMIUM menganjurkan Latihan Kepimpinan Islam Universiti Malaya (LAKIUM), Kursus Amal Islami (KAMI), Ijtima’ Mahasiswa Islam UM, Kuliah Tasqif , Baktisiswa (Minggu Kebajikan PMIUM ’86), Minggu Kebajikan PMIUM, Seminar Kekeluarga Islam, Malam Tokoh, Kursus Usahawan, Latihan dan Kepimpinan UM (LAKUM) (melalui proksi MPMUM 2002), Riadah Mingguan PMIUM dan sebagainya merupakan antara program tradisi PMIUM. Aktiviti-aktiviti ini bertujuan menjana kapasiti intelektual dan karismatik kepemimpinan mahasiswa dalam lapangan nasional hatta global.

Tidak hairanlah sekiranya kepemimpinan lepasan PMIUM boleh dilihat dalam pelbagai lapisan sosial dari tangga kepemimpinan negara sehinggalah lapangan rakyat. Sebagai contoh, Senator Dr Fuad Zarkasi (UMNO-Johor); Ahmad Shabery Chik (UMNO-Kelantan), Che Johan Che Pa (UMNO-Kelantan), Muhammad Hussein (PAS-Kelantan), Roslan Kassim (UMNO-Jempol), Mohd Nazri Din (PAS-Perak), YAB Dato’ Seri Dr. Mohd Khir Toyu (MB Selangor), Dato’ Dr. Siddiq Fadhil (Presiden, Kolej dar al-Hikmah), YB Dato’ Husam Musa (PAS-Kelantan), Anual bakri Haron (Setiausaha Akhbar MB Kelantan), YB Takiyuddin Ahmad (PAS-Kelantan), Ishak Ismail (Ahli Akademik UPSI), Yazid Othman (Persatuan Wartawan KL), Jamaluddin Ramli (Ahli Akademik UTM), Rosley Ahmad (Advisor RHB Securities dan RHB Equities), Dr. Zulkifli Yusof (ahli akademik UM), Zaharuddin Ab. Rahman (Panel Syariah, RHB Islamic Banking), Mohd Nazri Chik (Panel Syariah BiMB), Zaidi Zain (UMNO-Serdang) dan sebagainya adalah antara tokoh kepemimpinan nasional yang lahir daripada rahim aktivisme PMIUM.

PMIUM bukan sahaja mendominasi pola gerakan dakwah di kampus semata-mata, malah sangat peka dengan isu-isu nasional dan global. PMIUM bersama-sama PKPIM, PBMUM, PMUK dan GPMS pernah menganjurkan demontrasi membantah lawatan Thanom Kittkachorn (PM Thai) ke Kuala Lumpur berikutan rekod penindasan beliau ke atas rakyat Islam Pattani. PMIUM bersama PKPIM juga telah menganjurkan demontrasi di depan kedutaan AS berikutan campurtangan AS dalam Perang Arab-Israel.

PMIUM juga melalui GAMIS telah menganjurkan demontrasi aman membantah pencerobohan AS ke atas Libya (1986), demontrasi mempertahankan Masjid ar-Rahman dan bantah pembinaan Kerinchi Ling (1999), bantah pembinaan restoran McDonald’s di dalam UM (1999) kedatangan pasukan Kriket Israil ke Malaysia (2000).

Sesi 1968/1969 adalah penggal penting penubuhan Lajnah Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) dan penubuhan ini telah memberi ‘kekuatan’ baru kepada PMIUM. Antara inisiatif HEWI yang harus dipuji adalah kecaman perlantikan Benazir Bhutto sebagai PM Pakistan. HEWI juga ke hadapan mendesak Kementerian Kesihatan Malaysia agar jururawat Islam dibenarkan memakai busana muslim.HEWI juga telah membuat kenyataan akhbar menyokong Hajjah Rahimah Rahim untuk tidak bergiat dalam dunia hiburan ala ‘glamour’ dan maksiat (1990).

HEWI juga telah mengeluarkan kenyataan akhbar mengkritik Dr. Hamid Othman (Menteri JPM) yang mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan kehemdak Islam dalam isu peraturan pakaian wanita Islam yang dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan (1990).

Lebih daripada itu, PMIUM turut menerbitkan beberapa majalah yang sarat dengan unsur agama dan isu semasa. Majalah SEJAHTERA merupakan keluaran sulung PMIUM pada tahun 1961. Selain daripada majalah SEJAHTERA, warkah PMIUM, Suara PMIUM, Renungan Hari Jumaat,`Why Islam Series’, ‘Islam Series’, ‘The Dawn’, ‘Study in Islam Series’, Suara Siswi, al-Muslimah, al-Multazim, al-Jamaah, Teman, ar-Rusydan (terbitan terkini) dan Jurnal Intelek merupakan antara koleksi klasik terbitan PMIUM.

Antara sumbangan besar PMIUM demi mengetengahkan agenda dakwah adalah mendesak pihak kerajaan membina masjid berhampiran Universiti Malaya. Desakan ini disambut baik oleh pihak kerajaan. PMIUM sendiri berusaha mendapatkan sebidang tanah untuk dibina Masjid ar-Rahman pada tahun 1960. PMIUM juga turut melancarkan kutipan dana sehingga masjid ini berjaya dibina pada tahun 1963.

Persediaan prasarana fizikal Universiti Malaya, Kuala Lumpur hanya menumpu pada kemudahan pembelajaran dan intelektual semata-mata, tanpa menitikberatkan soal spiritual. Mahasiswa Melayu-Islam yang kebetulan semakin bertambah bilangan mereka. Realiti ini mendorong PMIUM mendesak pihak pentadbiran UM menyediakan surau-surau di kolej kediaman Universiti Malaya dan desakan ini disambut baik oleh pentadbiran UM.

Selain itu, PMIUM juga telah menubuhkan Badan ar-Rahmaniah atau Badan Dakwah dan Kebajikan Islam SeMalaysia pada tahun 1962 yang berpusat di Masjid ar-Rahman, Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Badan ini ditubuhkan hasil kerjasama PMIUM dengan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM). PMIUM juga pernah menganggotai jawatankuasa kecil perhubungan dengan Masjid Negara Malaysia.

PMIUM juga telah menggerakkan suatu gerakan intelektual pada 1967 yang dikenali sebagai ‘Projek Penyelidikan Kepercayaan Agama Islam Dalam Masyarakat Melayu’ sehingga berjaya membongkar permasalahan masyarakat luar bandar dalam soal kependidikan dan sosio-ekonomi/politik.

Isu kebajikan dan keselamatan juga turut menjadi fokus utama aktivisme PMIUM. Budaya maksiat acap kali dilakukan oleh segelintir mahasiswa UM khususnya di sudut-sudut gelap seperti di bukit Bukit ‘A.i’. Senarion ini bukan sahaja tidak selari dengan tuntutan agama, malah mengancam keselamatan diri dan maruah seluruh mahasiswa UM khususnya komuniti mahasiswi. Justeru, PMIUM mengambil inisiatif mendesak pentadbiran UM agar memasang lampu di sekitar tempat gelap.

Kini, lampu bukan sahaja dipasang sepanjang jalan di dalam UM, malah di semua fakulti dan akademi turut dipasang lampu demi mengawal sosial masyarakat kampus. Era 1990-an, PMIUM mara selangkah lagi melalui penubuhan sebuah badan pencegah maksiat yang dikenali sebagai BADAR. Modal dan modus operandi badan ini kini diimport oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Kod Etika Pemakaian dan Moral yang diperkenalkan oleh HEPA kini adalah hasil desakan PMIUM mengadakan demontrasi pada 1974 di depan kediaman Pengetua Kolej Kediamana Ke-5 UM (KK5 UM) bertujuan menyokong tindakan Pengetua tersebut yang menguatkuasakan dasar dan peraturan universiti berhubung moral mahasiswa dan sanggup menyingkirkan 3 mahasiswa disebabkan masalah moral.

Sebenarnya masih banyak lagi eposid unik PMIUM yang berusia 50 tahun masih belum diteroka dan dibongkarkan sejarah silamnya. Agak sukar kini kita temukan kajian ilmiah dan penulisan tentang PMIUM khususnya pasca periodisasi pertengahan 1990-an sehingga zaman milenium masih belum. Mudah-mudahan kajian ilmiah dan penerbitan ‘koleksi emas’ ini dapat disempurnakan demi kepentingan Islam dan ummah sejagat. “50 tahun, PMIUM Meniti Liku Perjuangan”

Lambaian Kuala Mu


Bergambar beramai-ramai di Kg Beswok

Dua minggu yang lepas saya sempat mengikuti rombongan dakwah bersama Ummah Aid dan Muhammadiyyah International ke perkampungan orang asli di Kuala Mu, Sg Siput Perak. Rasanya pengalaman ekspedisi tersebut sesuatu yang baru dalam hidup saya.

Saya bersama Zaidi dan Zafar bergerak ke Sungai Siput menaiki “kancil”. Manakala rombongan daripada Pulau Pinang seperti yang dikhabarkan oleh Zaidi, bergerak daripada USM. Di pertengahan jalan, side mirror ‘kancil” tercabut. Tersenyum saya bersama Zaidi. Zafar di belakang sudah nyenyak melayan nikmat tidur.

Sebaik sampai di Tol Grik, kami menanti kehadiran rombongan daripada Pulau Pinang. Sementara menanti, saya sempat mengilang tahi mata sebentar. Zack dan Zafar sibuk usik mengusik di tepi jalan.Setiba sahaja rombongan dari Pulau Mutiara tiba, kami bergerak menuju ke rumah Cikgu Bob. Kata Zaidi, Cikgu Bob merupakan pakar dalam mengendalikan kenderaan pacuan 4 roda.Pada mulanya saya ingatkan ianya suatu yang biasa sahaja, namun selepas menaiki Land Rover, saya mula merasai cabaran. Apakan tidak, Land Rover yang saya naiki tiada cermin hadapan. Pecah ketika ekspedisi yang lalu ketika Land Rover tersebut bergolek dari puncak bukit ke bawah. Seperti yang diberitahu oleh Zaidi, Land Rover tersebut diberikan oleh pihak Kementerian Kesihatan kepada Ustaz Wahab. Walaupun kelihatan agak uzur, namun sudah banyak jasa yang ditaburkan. Boleh dikatakan Land Rover ini tidak pernah ketinggalan dalam mengikuti ekspedisi dakwah ke Kuala Mu.

Kami merentas lautan kegelapan malam, membelah hutan belantara seawal jam 3 pagi. Kabus malam yang sejuk menusuk ke tulang hitam. Angin menghembus laju dari hadapan disebabkan tiada cermin penghadang untuk menghalang. Sahabat saya Zafar berpeluk tubuh kesejukkan. Bagi saya itu adalah suatu yang biasa. Kehidupan saya dikampung juga sedemikian rupa. Bahkan program-program yang pernah diikuti sebelum ini lagi mencabar kesejukkannya. Berendam di dalam sungai ditengah malam. Suatu yang indah dan manis! Land Rover yang saya naiki membontoti Land Rover biru yang diberi nama “Yala”. Diikuti Pajero Cikgu Hasyim dan Trooper Unit Amal Pulau Pinang yang kesemuanya saya belum kenali. Di awal perjalanan saya hanya senyap dan memerhati gelagat adik-adik dan abang-abang di dalam Land Rover tua ini. Mereka bersembang sambil bergelak ketawa bercerita tragedi dan kenangan ekspedisi yang lalu. Zafar tidur, manakala Zaidi ditugaskan memandu Yala. Saya hanya berdiam diri.

Setiba di tengah hutan, kelihatan permandangan begitu cantik. Subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah. Tidak pernah saya melihat gugusan bintang begitu banyak tergantung dilangit. Keindahan tersebut tidak dapat saya gambarkan. Inilah kehebatan ciptaan Allah yang maha agung, tidak dapat saya ungkapkan dengan kata-kata.

Kira-kira jam 5 pagi, kami tiba di tempat persinggahan. Ada yang mengambil peluang untuk melelapkan mata. Ustaz Wahab orang yang paling awal berwuduk dan menunaikan Solat Sunat. Saya kemudiannya mengikuti bersama sahabat-sahabat yang lain. Selepas solat Subuh, kami dihidangkan dengan santapan rohani oleh Zulzaidi. Kemudian, Ustaz Wahab memberi sedikit inzar kepada kami. Beliau mengingatkan, untuk menjadi seorang pendakwah kita mestilah berjiwa besar. Mesti bersemangat waja. Namun saya tidak sempat menangkap 3 sifat pendakwah yang disebut oleh Ust Wahab.

Saya mengenali Ustaz Wahab daripada Zaidi. Mungkin saya ibaratkan Ustaz Wahab seperti Land Rover ini. Walaupun sudah lanjut usia, tetapi masih “degil” untuk berdakwah ke Kuala Mu yang begitu mencabar. Beliau bergiat aktif dalam aktiviti dakwah sejak usia muda lagi. Tidak silap saya beliau sudah berpengalaman selama 16 tahun berdakwah orang asli di Negara Thailand, Vietnam dan beberapa buah Negara Asean yang lain. Manakala di Malaysia sekitar 3 atau 4 tahun beliau mula melibatkan diri secara serius semata-mata mahu melihat kalimah Allah diucapkan oleh masyarakat orang asli. Tidak ramai pendakwah yang tegar seperti beliau.

Usai solat subuh, kami meneruskan ekspedisi. Melihat pemandangan awal pagi membuatkan hati saya terhibur. Sungguh nyaman. Saya cuba mengambil peluang melelapkan mata, namun tidak Berjaya disebabkan Land Rover yang bergoyang kuat. Setiap kali berjaya melepasi dakian bukit, kami bertakbir beramai-ramai. Cuak juga rasanya ketika “Putih” (saya namakan Land Rover kesihatan sebagai putih untuk memudahkan penulisan) mengerang mendaki putih.

Ketika mendaki bukit seterusnya, enjin Putih tiba-tiba mati. Kecut perut. Kelihatan Zafar pucat. Putih seperti mahu mengelungsur ke belakang. Abang Wan cuba menenangkan kami. Saya mengambil kesempatan keluar melalui pintu dihadapan untuk membantu Abang Wan dan Abang Shah meletakkan kayu di belakang tayar Putih. Hanya tinggal Salman didalam untuk mengemudi Putih. Suasana pada ketika itu agak cemas. Mungkin disebabkan kali pertama merasai pengalaman sedemikian rupa. Alhamdulillah, enjin berjaya dihidupkan dan Putih bergerak megah memanjat bukit. Saya bersama beberapa orang yang lain berjalan kaki membontoti Putih dari belakang.

Setengah jam kemudian, kami bertemu pula dengan halangan pokok tumbang merentangi jalan. Masing-masing berusaha untuk mengalihkan pokok tersebut bagi membolehkan kami sampai di Kampung Kuala Mu. Dengan kerjasama daripada semua, halangan tersebut kami berjaya lepasi.
Setiba di Kuala Mu, saya membantu untuk menyiapkan masakan. Kehadiran kami disini cukup bermakna bagi penduduk kampung, kerana mereka berpeluang untuk menikmati “cak raya” ataupun makan besar. Di sini mereka boleh menjamah nasi.

Makanan ruji penduduk disini adalah ubi kayu disebabkan mereka tidak berkemampuan membeli beras. Saya termenung sendirian. Terfikir dikepala, masih ada masyarakat Malaysia yang tidak menjamah nasi disebabkan susah. Namun begitu, saya melihat kehidupan mereka bahagia. Jauh daripada kesibukan kota. Di tepi kampung, mengalir air sungai yang cantik. Sungguh indah permandangan di Kampung tersebut. Usai sahaja masak, kami mengagihkan makanan kepada seluruh penduduk kampung. Selepas itu saya sempat menikmati kesegaran air sungai Kuala Mu. Begitu sejuk dan nyaman.

Sebelum meneruskan perjalanan ke Kampung Bersoak, kami sempat menunaikan solat bersama penduduk kampung. Kanak-kanak diajar untuk melafazkan kalimah dua syahadah. Saya dapat membayangkan kemiskinan pada wajah-wajah anak kecil yang bersama dengan kami. Apabila dihulurkan gula-gula, masing-masing berebut-rebut untuk mendapatkannya. “ Alangkah bertuahnya kehidupan aku sewaktu kecil, walaupun aku susah tetapi mereka lebih susah dari aku” getus hati kecil saya dikala itu.

Selepas itu kami bertolak ke Kampung Beswok. Hujan mulai lebat. Putih mengulangi sekali lagi peristiwa mati di atas bukit. Sekali lagi kami terpaksa turun untuk menyelamatkan Putih. Masing-masing lencun akibat hujan yang tidak henti-henti turun.

Perjalanan kami selepas itu agak sukar. Hujan yang lebat menyebabkan laluan menjadi licin dan becak. Kami terpaksa berhenti beberapa kali disebabkan ada dikalangan kenderaan rombongan ini yang tersangkut. Namun begitu, akhirnya kami berjaya sampai di Kampung Kutei lebih kkurang jam 8 malam. Kami terpaksa menangguhkan hasrat untuk ke kampung Bersoak memandangkan laluan untuk ke sana mengalami sedikit masalah. Ustaz Wahab berkeras untuk bergerak juga ke Kg Bersoak memandangkan inilah kali pertama ekspedisi ini akan pergi ke sana. Masing-masing kelihatan resah dengan kemahuan Ustaz Wahab. Jiwa beliau kental, tidak seperti yang lain yang saya kira agak lembut tetapi tidaklah bermaksud mudah putus asa.

Kami mengambil keputusan untuk bermalam dan membuat “cak raya” kedua di kampung Kutei. Sekali lagi saya menjadi pembantu untuk masakan. Jika dirumah sewa, kawan-kawan menggelarkan saya sebagai ‘Bapak Kari’, kerana saya sering menyediakan juadah yang berbentuk kari. Di kampung Kutei juga saya sekali lagi menjadi ‘Bapa Kari’. Sebelum ini di Kuala Mu, saya sekadar menyediakan rending telur dan kubis goreng. Di Kg Kutei, sambutannya kurang meriah berbanding Kuala Mu. Namun begitu, juadah yang disediakn tetap habis diagihkan.

Kami mula bergerak menuju ke Kg Beswok kira-kira jam 9 pagi. Kami berjaya melepasi halangan titi tersebut dan sampai dengan selamat disana. Penduduk di sini kebanyakkan mengamalkan agama Bahai. Ajaran sesat yang menyeleweng dari Islam yang sebenar. Kami sempat berdialog dengan Ketua Kampung disitu, Tok Penghulu Muhamad B Daud. Tetapi beliau bukanlah beragama Islam. Beliu menyalahkan sikap orang Islam yang hanya mahu berdakwah, namun tidak mahu melakukan follow up. Pelbagai luahan yang beliau sampaikan kepada Ustaz Wahab dan kami semua.

Kira-kira jam 1 tengah hari kami berangkat pulang. Kami singgah di Kg Kutei untuk mengambil anak Tok Penghulu yang mahu menumpang kami untuk ke sekolah. Perjalanan ke sekolah agak jauh dan sukar. Kami menunaikan solat ketika berhenti disebuah kampung berhampiran pinggir hutan. Di situlah majlis wida dilakukan dan masing-masing meluahkan rasa hati mereka mengikuti ekspedisi pada kali ini. Saya sendiri merasakan ekspedisi ini cukup bermakna buat diri saya. Insya Allah, dimasa akan datang saya akan cuba mengajak sahabat-sahabat untuk sama-sama merasai pengalaman yang cukup bernilai ini.

Kemudian saya bertolak balik ke Kuala Lumpur bersama Zaidi, Zafar dan Abg Anuar. Walaupun kunci kereta hilang, tetapi dapat juga dihidupakan dengan bantuan Abang-abang unit amal. Terima kasih saya ucapkan. Kepada Kuala Mu, insya Allah saya akan sampai lagi dilain kali.
Kepada sahabat-sahabat yang ingin mengikuti aktiviti ini saya cadangkan kepada kalian untuk melawat blog rasmi ummah aid, www.ummahaid.blogspot.com .

Oleh:
Mohd Faisal B Mustaffa

SENARAI NAMA PESERTA PROGRAM DAKWAH MASYARAKAT ORANG ASLI PADA 4,5,6 APRIL 2008


1. Borhan b. Omar Unit Amal Malaysia
2 Ustaz Wahab Ummah Aid
3 Cikgu Hasyim -
4 Abg DJ SAM
5 Hairul Annuar Ummah Aid
6 Khamsani b. Mat Sohor Unit Amal Malaysia
7 Mahzan b. Abd Mutalib -
8 Mohd Aswad Sulaiman Unit Amal Malaysia
9 Mohd Faisal b. Mustaffa -PMIUM
10 Mohd Jundullah -
11 Mohd Ridhwan Ummah Aid
12 Mohd Shahrizan Ummah Aid
13 Muhamad Zafar b. Nor Hamzaz -PMIUM
14 Mustaqim b. Mustafa Kamal -
15 Roslan b. Atal Unit Amal Malaysia
16 Salman -
17 Zaidi -UM
18 Zaki b. Ramli Unit Amal Malaysia
19 Aisyah bt. Abd Halim
20 Mariani bt. Ali Amran
21 Nadiah bt. Yusof
22 Noridayu bt. Abd Rasid
23 Norsila bt. Mustafa Kamal
24 Nurul Fikriah bt. Abd Halim
25 Siti Shahrosamirah bt. Shaharman

Sunday, March 6, 2011

Menapak menuju ke puncak

“Assalamualaikum Ustaz. Malam ni boleh bagi Kuliah Maghrib kat I.B tak”, sender Muhaimin.

“Insya Allah, boleh” balas saya.

Sudah lama saya tidak menjejakkan kaki ke Institut Perguruan Bahasa Melayu untuk memberi kuliah maghrib. Jemputan yang diterima minggu lepas juga terpaksa ditolak kerana bertembung dengan kelas pengajian perubatan Islam di Darus Syifa.

Begitu juga dengan sahabat-sahabat di PPUM, sudah lama saya tidak menjengah mereka. Baru-baru ini pun saya terpaksa menolak jemputan Tamam untuk memberi kuliah Subuh kepada freshies seperti tahun lepas. Hal demikian kerana ketika itu saya pulang ke kampung untuk menjengah kampung halaman.

Entah bagaimana rasanya kuliah saya selepas ini. Sudah lamanya rasanya saya tidak melontar suara untuk berkuliah.
Hal demikian kerana, di Fitrah Perkasa suatu perkara baru yang saya pelajari iaitu menjadi seorang “Trainer” yang baik. Seorang Trainer di Fitrah Perkasa, bukanlah seorang penceramah. Hal demikian kerana, seorang penceramah biasa memberi ilmu secara sehala, manakala seorang trainer memerlukan interaksi dua hala.


Mungkin saya seorang yang masih mentah di dalam dunia training ini, tetapi saya mestilah cepat belajar.

Berada di Fitrah Perkasa memerlukan saya lebih bekerja keras untuk menjadi seorang fasilitator yang baik. Ini kerana, untuk menjadi seorang Fasilitator Utama di Fitrah Perkasa saya perlulah melepasi standard yang telah di tetapkan dan prestasi saya akan dinilai dari semasa ke semasa.

Saya merenung kembali melihat produk Fitrah Perkasa. Salah seorangnya adalah Ust Hasrizal Bin Jamil ataupun lebih dikenali dengan Saifulislam. Melalui Ust Hashim dan Ust Phahrol, serba sedikit saya mengetahui berkenaan latar belakang Ust Hasrizal ketika mana bersama dengan Fitrah Perkasa suatu ketika dahulu.

Mungkin saya dan dia mempunyai latar belakang alirah fikrah dan jemaah yang sama, namun begitu pengalaman beliau merantau di luar negara mematangkan lagi pemikiran beliau untuk cepat belajar. Seperti kata pepatah, jauh perjalanan luas pengalaman. Tetapi saya tidak seharusnya menjadikan ini sebagai alasa

Biarlah saya menapak selangkah demi selangkah, insya Allah akan sampai juga ke destinasi yang akan dituju. Biarlah menapak, asal tetap menuju ke puncak..

Thursday, March 3, 2011

Apabila Mahasiswa "cemerlang" berdemonstrasi

JHR000027314

Terima kasih kepada mahasiswa UiTM kerana berdemonstrasi

Mahasiswa berdemonstrasi tidak cemerlang??? Itulah pertanyaan yang bermain-main dalam fikiran saya pada hari ini apabila melihat pelajar-pelajar UiTM seluruh negara bangkit menunjukkan perasaan mereka menuntut MB Selangor menarik balik kenyataan beliau berkenaan cadangan supaya dibuka kuota 10% UiTM kepada bukan Bumiputera. Walaupun ini merupakan isu yang agak terpencil, namun begitu mahasiswa-mahasiswa UiTm ini memberikan satu signal bahawa berdemonstrasi itu “dibenarkan” kepada mahasiswa.

Dato’ Mahadhir Khir menggelarkan “budak-budak” dan “pentadbiran” UiTM sebagai kurang cerdik semasa forum di Akademi Pengajian Melayu baru-baru ini. Beliau membangkitkan persoalan kenapa isu cadangan pemberian kouta 10% ini yang menjadi kemarahan pelajar UiTM, sedangkan isu pemberian biasiswa JPA yang begitu besar kepada kaum bukan bumi putera tidak menjadi api kemarahan mereka. Sebelum ini jumlahnya adalah 90%, tetapi selepas dibuat perubahan kadar ini turun kepada 50% untuk Bumiputera, 45% bukan Bumiputera dan 5% untuk lain-lain.

Tidak keterlaluan untuk saya mengatakan bahawa tindakan “bodoh” ini juga akan merugikan orang Melayu sendiri. Mengapakah tindakan kerajaan yang di kira-kira merugikan orang Melayu dipandang sebelah mata oleh mahasiswa yang bergelar Pro-Aspirasi kerajaan. Di sinilah kita dapat menilai taraf pemikiran mahasiswa yang telah dicucuk hidungnya.

Pernah suatu ketika, YDP MPMUM mengeluarkan kenyataan mengecam tindakan mahasiswa UM berdemonstrasi. Tindakan ini disokong oleh salah seorang exco penerangan MPMUM. Di dalam sebuah konvensyen MPP seluruh Malaysia di Bangi baru-baru ini, ahli exco tersebut menggelar mahasiswa yang suka berdemonstrasi ini sebagai mahasiswa yang tidak cemerlang. Tidak lain dan tidak bukan, ungkapan tersebut ditujukan kepada golongan Pro-Mahasiswa.

Hari ini,mungkin YDP dan Exco MPMUM ini melihat Naib Canselor UiTM Shah Alam sudah tidak cemerlang orangnya. Sahabat-sahabat beliau yang berdemonstrasi juga tidak cerdik? Hal demikian kerana mahasiswa Aspirasi sendiri memberi label yang sebegitu kepada sahabat mereka atas alasan “berdemonstrasi”. Jika mereka "cemerlang" sekalipun, isu yang mereka perjuangkan langsung dianggap "tidak cemerlang".

Mungkin ketika ini YDP dan Exco MPMUM tersebut sedang berfikir, bagaimanakah hendak menarik balik kenyataan mereka sebelum ini. Hal demikian kerana, label yang diberikan oleh mereka terhadap golongan yang berdemonstrasi ini terpalit kepada “kaum” mereka sendiri.
Bagitu jugalah di dalam isu Auku dan PTPTN. Pernah suatu ketika, YDP MPMUM mengherdik saudara Shahir Abd Aziz di dalam mesyuarat MPMUM dan menggelar mahasiswa yang menganggap cas 3% PTPTN adalah riba sebagai golongan yang jahil ekonomi. Bahkan beliau menganggap cas 3% ini adalah selari dengan Islam. Beliau berpendapat bahawa tidak releven isu tersebut diperjuangkan.

Namun begitu, sehari dua selepas kerajaan membuat cadangan untuk mengkaji 3% cas PTPTN dan ingin meminda AUKU, YDP MPMUM sekali lagi membuat kenyataan bahawa beliau menyokong perkara tersebut. Antara kenyataan “tidak malu” yang dibuat oleh beliau adalah semasa Minggu Haluan Siswa (MHS) baru-baru ini. Di hadapan khalayak ramai, beliau membuat kenyataan bahawa hasil kejayaan beliaulah cas PTPTN dan AUKU akan dikaji semula. Entah jenis apakah manusia sebegini. Hanya mahu nama dan mempedulikan perjuangan orang lain. Lembu punya susu, sapi dapat nama. Mungkin penurunan cas PTPTN kepada 1% ini juga akan dijajanya ketika kempen PRK akan datang bahawa inilah kejayaan terbesar beliau ketika memimpin MPMUM.

Saya terfikir, dimana letaknya nilai kepimpinan di dalam diri golongan-golongan sebegini. Mereka terikut-ikut dengan tindakan kerjaan sehinggakan sikap dan perbuatan mereka sendiri menyerupai tindakan pemimpin kerjaan yang sememangnya menjadi “talam dua muka”. Perjuangan mereka bukanlah mahu memperjuangkan agenda mahasiswa, namun begitu agenda mereka adalah mahu hidung mahasiswa terus dicucuk oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sebab itulah apabila Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat kenyataan bahawa beliau diliwat, saya sukar untuk mempercayainya. Hal demikian kerana beliau merupakan bekas “orang kuat” Aspirasi semasa berada di Uniten suatu ketika dahulu. Di dalam fikiran saya hanya terfikir, Aspirasi hanya mengeluarkan “budak suruhan” tetapi tandus dalam melahirkan kepimpinan yang idealistik.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com


Tuesday, March 1, 2011

Isu SMPI: Antara Cita dan Kerjaya

Minggu ini gempar dalam kalangan pelajar-pelajar Pendidikan Islam APIUM bahawa mereka dikehendaki menukar kos pengajian mereka suapaya memilih jurusan lain. Mereka diberi pilihan samaada memilih bidang pengajian Syariah atau Usuluddin untuk meneruskan pengajian mereka. Hal demikian kerana sekiranya mereka memilih bidang pendidikan, tiada jaminan daripada pihak pentadbiran bahawa mereka akan mendapat tempat untuk “posting” selepas grade kelak.

Selaku wakil fakulti APIUM, sudah tentu saya dan Izat menjadi tempat sahabat-sahabat APIUM mengadu. Bagi adik-adik tahun satu ini, mereka sememangnys “mencintai” bidang perguruan ini. Mereka sanggup untuk menerima pinjaman PTPTN asalkan mereka dibenarkan berada di dalam bidang pendidikan ini. Biarpun mereka tidak mendapat tajaan KPM, mereka sanggup untuk mengikuti jejak langkah senior-senior mereka yang sebilangan besarnya merupakan peminjam PTPTN.

Sebelum ini, panas dengan isu cadangan kenaikkan yuran pengajian, kenaikkan harga makanan, isu solat jumaat, parking dan banyak lagi isu yang dibangkitkan oleh sahabat-sahabat di bumi APIUM. Rintihan tersebut disampaikan kepada pihak atasan melalui sahabat-sahabat di dalam PMAPIUM.

Sebagai perantara diantara mahasiswa APIUM dengan pihak pentadbiran, tidak dapat tidak isu berbangkit yang ditimbulkan oleh para pelajar terpaksa kami bawa kepada pihak pentadbiran. Keputusannya bergantung kepada pertimbangan daripada pihak pentadbiran sendiri.

Oleh itu, saya merasakan di dalam isu ini sewajarnya sahabat-sahabat Sarjana Muda Pedidikan sendiri bertindak dengan lebih pantas. Begitu juga dengan sahabat-sahabat yang lain, sekiranya terdapat masalah di dalam apa jua perkara, selain daripada mengadu kepada wakil fakulti, saya mencadangkan supaya rakan-rakan menggunakan sebaiknya peti QAMU yang ada. Insya Allah, segala luahan sahabat-sahabat sekalian akan di ambil berat oleh pihak pentadbiran.

Sebagai wakil fakulti, kami hanya mampu menjadi pemudah cara di dalam memperkatakan isu kebajikan sahabat-sahabat semua, namun begitu kami juga menghadapi kesulitan di dalam menyelesaikan isu ini.

Walaubagaimanapun, di dalam isu mahasiswa ini, kami berjanji akan berbuat sehabis baik dalam melaksanakan manifesto kami. Kepada rakan-rakan di APIUM, kebajikan kalian Insya Allah akan kami perjuangkan.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com